Jubileumsfest med hög stämning

Lördagen den 17 mars kl 18:00 var så timman inne för föreningens 130-årsfirande. Festklädda och med glatt humör anlände medlemmar med respektive i jämn ström till Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm.

Kvällen inleddes med en nyproducerad film i vilken flera medlemmarna delade med sig av sin upplevelse av att vara medlem i föreningen. Lagom till förrätten anträdde Babben Larsson scenen och underhöll gästerna på ett trevligt och lättsamt sätt vilket gjorde att stämningen steg ytterligare.

Agneta Bergman Johansson och Håkan Skötte som var kvällens konferencier presenterade lagom till varmrätten kvällens bordsquizz där en rad kluriga frågor skulle lösas gemensamt och avslutas med en slogan till föreningen.

Föreningens ordförande Leif Persson höll kvällens första tal där han gjorde en tillbakablick i föreningens historia och konstaterade att kamratskapet och gemytligheten har bestått under åren som gått. Verksamheten, inte minst utbildningsrörelsen har växt och bidragit på ett utomordentligt sätt till att föreningen kunnat arrangera ett växande antal aktiviteter som sammanför medlemmar.

Håkan utbringade en skål för HM Konungen som är föreningens beskyddare i tredje generationen.

Under desserten underhöll Babben Larsson på nytt, nu ackompanjerad av storbandet Estrad Big Band som kvällen till ära leddes av Anders Arpvall tillika vice kassör i föreningen.

Quizzen avgjordes med att det vinnande bordet fick pris i form av drinkbiljetter till den efterföljande baren.

I samband med att middagen avrundades höll Margot Benisch ett uppskattat tacktal å deltagarnas vägnar till styrelsen och programkommittén för ett förträffligt arrangemang.

När middagen avslutades spelade storbandet upp till dans som pågick till klockan 01:00 med avbrott för utlottning i champagnelotteriet.

Text: Håkan Skötte. Foto: Jannie Flodman.