Besök på Vår Gård Saltsjöbaden

En grupp från Föreningen FEI besökte Vår Gård i Saltsjöbaden 5 oktober. Här driver Kooperativa Förbundet (via sitt dotterbolag) en prisbelönt konferensanläggning med vacker utsikt över Baggensfjärden. Vår Gård tilldelades utmärkelsen ”Årets mötesplats” 2017.

Entrén till Vår Gård med Saltsjöbadsodjuret av Lisa Larson i förgrunden

Historien går tillbaka ända till 1924 när KF köpte Villa Bikupan och Ackevillan av bröderna Thiel och startade utbildningsverksamhet för sina butiksansvariga. I köpet ingick även ett antal konstverk vilket blev grunden till den idag mycket omfattande och värdefulla konstsamlingen.

Inger Breitholtz fungerade som vår guide och berättade engagerat om de olika konstverken samt om Vår Gårds historia.

Guide Inger Breitholtz till höger. Hans Brandt (medlem Föreningen FEI) som anordnat besöket syns stående bakom soffan till vänster

Tre vackra konstverk på en och samma bild. Skulptur av Carl Milles, tavla av Sven ”X-et” Erixson och smidesräcke av Christer Sjögren

Väggutsmyckning i den tidigare huvudentrén utförd av Stig Lindberg

Målning av Björn Wessman

1929 köptes även Villa Skärtofta och anpassades för utbildningsverksamheten. 1959 genomfördes en större tillbyggnad av anläggningen och KF beslutade att lägga hela 4% av byggnadsvärdet på konstnärlig utsmyckning. Genom åren utökades och förändrades Vår Gård ytterligare. 1994 avslutades utbildningsverksamheten och omvandlingen till konferensanläggning genomfördes.

Villa Skärtofta, fasad mot Baggensfjärden

Villa Skärtofta

Efter den drygt timslånga visningen avslutades besöket med en gemensam lunch. I solskenet utanför fönstren kunde ett antal segelbåtar siktas ute på fjärden. Utan tvekan en intressant och trevlig höstdag att minnas.