Utdelning av Oskar Silléns pris

Årets vinnare av Oskar Silléns pris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi är nu offentliggjord. Priset delades ut av professor Sven-Erik Sjöstrand tillsammans med Företagsekonomiska Institutets styrelseordförande Leif Persson vid en ceremoni i Stockholm den 12 december.

Priset tilldelades Sara Ekberg, Internationella Handelshögskolan i Jönköping,  som skrivit doktorsavhandlingen: The role of organizational integrity in responses to pressures: A case study of Australian newspapers (klickbar länk till avhandlingen).

Sara Ekberg vid prisutdelningen (Foto Carl Henrik Tillberg)

Prissumman uppgår till 30 000 kronor och juryns motivering lyder:

”Denna tvärvetenskapliga studie av ‘organisatorisk integritet’ bygger på observationer av och intervjuer i två australiensiska tidningar som utsatts för starkt yttre tryck. Ambitionen med studien är att kartlägga vilken roll en organisations kärnvärden, särskilda kompetenser och styrande principer har i särskilt pressade situationer.

Med fokus på integritetsdimensionen tar Sara Ekbergs avhandling främst avstamp i klassisk institutionell teori. Hon tar den sedan ett steg vidare både med hjälp av kreativ fantasi och en god portion uppfinningsrikedom.

En huvudfråga i hennes arbete är hur en stressad organisation skall kunna hantera avvägningen mellan å ena sidan de över lång tid utvecklade grundläggande idéerna/idealen och å andra sidan de olika legitimitetskrav som från tid till annan reses av olika intressenter.

I sina slutsatser förmedlar Ekberg betydande insikter om den stora betydelse – på gott och ont – en starkt utvecklad organisatorisk integritet kan ha för företag som verkar i miljöer som är präglade av ett stort omvandlingstryck. Ekberg visar därvid både hur de grundläggande värdefrågorna kommer upp till ytan och vilken roll de spelar för organisationernas vidare utveckling.”

Sara Ekberg föreläser i samband med prisutdelningen (Foto Carl Henrik Tillberg)

Arbetet med att sålla ut vinnaren från de cirka 50 avhandlingar som publiceras i Sverige varje år leds av prisjuryns ordförande prof. Flemming Poulfelt från Handelshögskolan i Köpenhamn. Övriga medlemmar i juryn är prof. Sven-Erik Sjöstrand, Handelshögskolan i Stockholm, prof. Thomas Polesie, Handelshögskolan i Göteborg och prof. Helén Andersson, Linnéuniversitetet.

Priset delas ut till minne av Oskar Sillén – banbrytare och portalfigur inom svensk företagsekonomisk forskning och utbildning. Oskar Sillén utnämndes 1915 till professor vid Handelshögskolan i Stockholm och blev 1917 ordförande i Föreningen Företagsekonomiska Institutet.