Folkoperan ”Tolvskillingsoperan”

FULLBOKAT! Tyvärr kan vi inte ta emot fler anmälningar till detta evenemang. Det går dock bra att anmäla sig som reserv, skicka ett meddelande till: foreningen@fei.se.

Onsdag 23 oktober, kl 17.30
Folkoperan, Hornsgatan 72

Samling vid Folkoperans entré kl 17.30 – 17.50 för biljettutdelning. Föreställningen börjar kl 18.00.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Tolvskillingsoperan är en samproduktion mellan Stadsteatern och Folkoperan. Premiär 11 september med föreställningar fram till 30 november.

Tolvskillingsoperan av Bertolt Brecht och Kurt Weill tillhör musikteaterrepertoarens mest populära och spelade verk. Den talar till oss rakt upp och ned utan förskönande beskrivningar eller känslomässig vädjan. Berättelsen kretsar kring människans begär som ständig drivkraft, där alla profiterar på det man har; sin kropp, sin själ, sin moral.

Tolvskillingsoperans samhällskritiska budskap går ingen förbi. Detta är de fattigas opera. I Magnus Lindmans nyöversättning av Brechts text finns skitighet och dekadens men vi upplever också musikens skönhet närmare än någonsin.

Några av verkets sånger har fått liv utanför teaterscenen, till exempel Mackie Knivens Moritat, som blivit stora hits av alltifrån Louis Armstrong och Lyle Lovelett till Libarace och Westlife.

Regisserar gör Folkoperans konstnärliga ledare Mellika Melouani Melani och för den musikaliska ledningen står Jonas Nydesjö. I rollerna ser vi skådespelare, operasångare, burleskartister och orkester. Det blir Tolvskillingsopera med opera på max!

I ROLLERNA
Herr Peachum: Sven Ahlström                                         Smith, polis: Peter Gardiner
Fru Peachum: Karolina Blixt                                             Falskmyntarmattias: Angelika Prick
Polly, deras dotter: Maja Rung                                         Tårpilswalter: Sofia Södergård
Mackie Kniven: Fredrik Lycke                                          Fingerkroksjakob: Malin Ehlin
Jenny: Richard Hamrin                                                      Robert med sågen: Lidia Bäck
Tiger Brown, polischef: Lennart Jähkel                          Jimmie: Linn Oscarsson
Lucy, hans dotter: Sanna Gibbs                                        Ede: Andreas Hammarström
Filch, tiggare: Peter Gardiner                                            Horor: Lidia Bäck, Malin Ehlin
Pastor Kimball: Peter Gardiner                                         Ensemble, kör och Folkoperans orkester

Vi har bokat 48 bra platser. Under pausen bjuds på ett glas vin eller alternativ.

Avgift medlem 335 kr, medföljande 375 kr.
Anmälan snarast. Fullbokat! Begränsat antal biljetter.

En anmälan är registrerad först när texten ”Tack för din anmälan” visas. Vi skickar alltid ut en bekräftelse per e-post så snart vi har behandlat din anmälan.

Projektansvarig Ivan Isendor