Besök hos Beridna Högvakten

Nyligen genomfördes sensommarens första föreningsevenemang med ett besök hos Beridna Högvakten. I de vackra tegelbyggnaderna längs med Lidingövägen är närmare 80 hästar uppstallade. Vad många inte känner till är att alla hästar ägs (och bekostas) av den ideella Föreningen för den Beridna Högvakten.

Valvet som utgör entré från Lidingövägen, bevakas av vakt

Föreningen som har 25 000 medlemmar bildades 1985 för att förhindra en hotande nedläggning av verksamheten. Försvarsmakten med Dragonmusikkåren och vakten från Livgardet lånar sedan hästarna av föreningen för att genomföra de beridna vaktparaderna i Stockholm.

En av många stallgångar

Vid vårt besök välkomnades vi av föreningens Generalsekreterare Lena Linn som faktiskt också är lärare på FEI! Hon berättade om föreningens verksamhet och lämnade sedan över till Major Wennerholm från försvarsmakten. Han invigde oss i historiken kring soldater till häst som sträcker sig flera hundra år bakåt i tiden.

Stallets stjärna, D’avicii

Under ledning av Major Wuolo fick vi sedan möjlighet att besöka och klappa hästarna i stallet. Jag tror att mångas favorit blev stjärnhästen D’avicii som kom till Beridna Högvakten ifjol.

Prydliga rader i sadelkammaren

Det som omedelbart slår en besökare är hur rent och fint det är i stallarna. Det finns heller ingen lukt att tala om tack vare ett påkostat ventilationssystem. Även i sadelkammaren råder imponerande ordning och reda.

Ridhuset, vy från läktaren

Visningen avslutades i det smått spektakulära ridhuset som invigdes 2014. Ridbanan har måtten 90×23 meter och kan delas av på mitten med en sänkbar vägg. Alla hästar rids varje dag antingen i ridhuset eller i omgivningarna på Djurgården.

Beridna Högvaktens Generalsekreterare Lena Linn tackades med blommor, flankerad av Föreningen FEI:s ordförande Leif Persson i mitten samt Bo Sundmark från Föreningen FEI som anordnade besöket

Beridna Högvakten på väg uppför Slottsbacken för sista gången detta år

Dagen efter visningen vid Lidingövägen genomfördes årets sista beridna högvakt. I samband med detta avtackades en av de verkliga trotjänarna i stallet. Shirehästen Oden gick då i pension efter att i 12 år burit pukor och ryttare vid mer än 300 tillställningar. Den 174 cm höga (mankhöjd) och cirka 800 kg tunga gossen avtackades med tacktal och fanfar på borggården vid Stockholms Slott!

Klicka här för att se SVT:s inslag om Oden och Beridna Högvakten.

Oden avtackas efter lång och trogen tjänst