Afton med Carl Michael Bellman

FULLBOKAT! Tyvärr kan vi inte ta emot fler anmälningar till detta evenemang. Det går dock bra att anmäla sig som reserv, skicka ett meddelande till: foreningen@fei.se.

Torsdag 7 november, kl 17.30
Bellmanhuset, Urvädersgränd 3 (invid Slussen/Götgatan)

Flera av våra medlemmar har frågat efter ett förnyat besök på Bellmanhuset. Missa inte detta tillfälle att i Carl Michael Bellmans anda besöka Ordenssällskapet Par Bricole och ordens Stamhus. Orden instiftades 1779 med Bellman som den förste ordensskalden. Bellman, som under en tid bodde i huset, skapade här ett antal av de visor som ingår i Fredmans Epistlar. Vi bjuds på en intressant historisk ”kulturvandring” i dennes fotspår.

Under en sakkunnig och trevlig ledning kommer vi att få många intressanta inblickar i 1700-talets Stockholm. Ordensväsendet och Par Bricoles nuvarande verksamhet kommer givetvis även att beröras.

Kvällen inleds med att vi samlas i Riddarsalen i Par Bricoles Stamhus. Måltiden, bestående av en rejäl landgång, vin (1 glas) eller öl samt kaffe med kaka, intas i övervåningen.

Hela kvällen, såväl i Riddarsalen som under måltiden, kommer att förgyllas av trubadur i tidstypisk klädsel. I första hand framförs sånger av Carl Michael Bellman. En garanterat mycket trevlig afton utlovas.

Observera att huset har branta trappor.

Avgift 225 kr.
Anmälan senast 31/10. Medföljande välkommen.

En anmälan är registrerad först när texten ”Tack för din anmälan” visas. Vi skickar alltid ut en bekräftelse per e-post så snart vi har behandlat din anmälan.

Projektansvarig Lars Bergsten