En bacalao i Bilbao och sanslöst sköna San Sebastian

Årets medlemsresa gick till Baskien. Den 7 september landade vi i Bilbao, mellan Biscayabukten och Pyrenéerna, en provins belägen mellan Frankrike och Spanien som historiskt sökt sina egna vägar. En grönskande och bördig region med ett säreget språk som talas vid sidan av spanskan och ett klimat som stundom liknar det i England. En region som befolkats av sjöfarare och valfångare, numera en modern och rik del av Spanien, med hög levnadsstandard. Tidvattnet har gett goda förutsättningar för hamnen och sjöfarten. Båtarna kunde genom det få ”gratis” skjuts 10- 12 km längs floden Nervion uppåt landet.

Utsikt över Bilbao

Vår guide Elena Perez välkomnade oss, 41 resenärer från Föreningen FEI, på flygplatsen och skulle under resan visa sig mycket kunnig och ivrig att visa oss inte minst de arkitektoniska guldkornen i staden och små pittoreska byar under våra utflykter med buss i regionen. Något sömndruckna, efter en mycket tidig start från Arlanda, inledde vi vårt besök med vandring i Gamla Stan, lunch med en bl.a. bacalao, den ständigt närvarande nationalrätten av torsk. Besöket på det berömda Guggenheimmuseet, formmässigt inspirerat av baskiska fartyg med yta av skimrande av titanplåt, imponerade stort.

Guggenheimmuseet i Bilbao

Djärva kulturella satsningar har blivit en lyckträff för den ekonomiska utvecklingen, initierat av den regionala ledningen i slutet av 1980-talet. Då var Bilbao stad med stor arbetslöshet, misär och nedsmutsad miljö. Besluten att bygga museum och kongresscenter – istället för fabriker – visade sig rätt. Trots inledande protester ökade intresset alltmer. Efter att familjen Guggenheim valde att investera i ett modernt museum i staden var framgången ett faktum. Satsningarna tog ca tio år att färdigställa. – Och kulturen levererar! Regionen har förvandlats till en attraktiv turistmagnet med blomstrande näringsliv och gott om arbetstillfällen.

Tulpaner av Jeff Koons

Baskien har sina egna regionala lagar. Enligt guiden betalar Baskien endast 6 % av det samlade skatteöverskottet till den statliga förvaltningen i Madrid. – Bidrag från EU har också gynnat regionen och använts bl.a. till vägbyggen och infrastruktur. Vägarna i Baskien är avgiftsbelagda medan man i övriga Spanien inte tillämpar vägtullar enligt guiden Elena Perez.

Dag två ägnade vi oss åt att utforska vindistriktet Rioja. Generationer av vinodlare har sedan 1800 talet ägnat sig åt vinodling och framställning av högklassiga viner i området. Denna tradition följer Eguren Ugarte Winery i Laguardia i hjärtat av Rioja Alavesa. Vid foten av Sierra Cantabria och omgiven av 130 hektar vin lever grundaren Vitorino Egurens vision vidare. Vi fick prova kvalitetsviner och serverades en god lunch – en mycket uppskattad heldagsutflykt för gruppen!

Vinprovning hos Eguren Ugarte Winery

Dag tre fick vi njuta av ett besök i San Sebastian även kallat Donostia. – En underbart vacker idyll; Berg, borg och bad mitt i staden och underbara gamla byggnader! Här ägnade sig förr kungligheter åt diskreta dopp i havet. – Idag är staden känd för sin filmfestival och många Michelin-stjärnor.

Utsikt över San Sebastian

Gärna hade vi stannat mycket längre i San Sebastian bland lyxyachterna och stjärnkrogarna. Men en snabblunch med pintxos är inte dumt det heller.

Pintxoslunch i San Sebastian

Besöket på Petritegi ciderhus, dag fyra, lärde oss att cider framställs i ett kärvare klimat än vin. Längs vägen stannade vi i små byar som var byggda på bergsluttningarna med utsikt över havet. Vi fick se en film om ciderns historia och tillverkning i trakten. Cider medfördes förr som proviant på baskiska skepp och räddade de baskiska sjömännen från skörbjugg. Vi bjöds på provsmakning, direkt från tappkranar ur tunnor där cidern mognade. Dessutom serverades en god traditionell lunch med ciderkokta korvar, bacalao och rikliga portioner grillat kött.

Gruppbild

Text Margot Benisch