Utdelning av Export Hermes

Föreningen FEI är, som ni säkert redan vet, en av stiftarna till Fonden för Exportutveckling. Varje år sedan 1981 delar fonden ut priset Export Hermes till ett svenskt företag som visat exceptionella exportframgångar och därigenom bidragit till svenskt välstånd. Årets pris delades nyligen ut vid Tendensdagen i Stockholm.

Årets mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen Export Hermes är Nord-Lock GroupNord-Lock Group har en vibrationssäker företagshistoria som krävt både gedigen ingenjörskunskap och innovationer för att bli det framgångsrika exportföretaget som i det fördolda håller ihop mycket av vad ett modernt samhälle vilar på.

Årets vinnare av priset Upcoming Star är Re:newcell AB
Re:newcell AB har med övertygelse om det goda kretsloppet inte bara spunnit en viral tråd där ”second hand” fibrer ska utgöra basen för det modemedvetna klädvalet utan också lagt grunden till ett lovande svenskt exportföretag.

Om Export Hermes
Mottagare av utmärkelsen skall ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och en god lönsamhet.

Om Upcoming Star
Priset delas ut till ett relativt nystartat exportföretag som uppfyller kriterierna: att vara igång med sin
internationalisering/export, att ha en intressant strategi och kunna påvisa en stor internationell
potential.

Priserna delas ut av Fonden för Exportutveckling som stiftats av Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening, Sveriges Marknadsförbund, Företagsekonomiska Institutet (FEI) och Mercuri- Schartauanerna. Se Fondens hemsida www.exportutveckling.se.