Utdelning av Oskar Silléns pris

Årets vinnare av Oskar Silléns pris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi är nu offentliggjord. Priset delades ut av professor Karin Jonnergård tillsammans med Företagsekonomiska Institutets styrelseordförande Leif Persson vid en ceremoni hos FEI i Stockholm 11 december. Klicka här om du vill se prisutdelningen i efterhand.

Priset tilldelades Mathias Karlsson, Linnéuniversitetet i Kalmar,  som skrivit doktorsavhandlingen: Infinitely Demanding Entrepreneurship (klickbar länk till avhandlingen).

Mathias Karlsson vid prisutdelningen (Foto Carl Henrik Tillberg)

Prissumman uppgår till 30 000 kronor och juryns motivering lyder:

”Med sitt syfte att öka förståelsen av entreprenöriella aktiviteter vilka syftar till att åstadkomma ansvarsfulla samhällsförändringar adresserar denna avhandling ett aktuellt, viktigt och underbeforskat område. Genom en omfattande studie av IKEAs partnerskap med sociala entreprenörer för att stärka kvinnors egenmakt i framför allt Thailand och Indien bidrar avhandlingen till en fördjupad förståelse av entreprenörskapets etiska och politiska dimensioner.

Baserat på filosofen Simon Critchley’s arbeten formuleras en kreativ referensram genom vilken de sociala och politiska dimensionerna av ett socialt entreprenörskaps praktik görs synliga i en mycket ambitiös och väl genomförd studie. Studien visar på en detaljerad nivå hur socialt entreprenörskap kan förbättra livsvillkor för människor genom att skapa autonoma utrymmen där de kan utöva ett ökat självbestämmande.

Avhandlingen lämnar viktiga bidrag till entreprenörskapets teori och praktik genom att visa hur socialt entreprenörskap är ”oändligt krävande”. Att skapa ansvarfulla samhällsförändringar kräver ett hängivet och etiskt lyhört arbete som handlar om att hantera komplexa och motstridiga krav och praktiker. För att detta skall bli uthärdligt behövs en ”tro för trolösa” och en rejäl dos humor.”

Karin Jonnergård, Mathias Karlsson och Leif Persson (Foto Carl Henrik Tillberg)

Arbetet med att sålla ut vinnaren från de cirka 50 avhandlingar som publiceras i Sverige varje år leds av prisjuryns ordförande prof. Flemming Poulfelt från Handelshögskolan i Köpenhamn. Övriga medlemmar i juryn är prof. Andreas Werr, Handelshögskolan i Stockholm, prof. Karin Jonnergård, Linnéuniversitetet och Lunds Universitet och prof. Helén Andersson, Linnéuniversitetet.

Mathias Karlsson föreläser i samband med prisutdelningen (Foto Carl Henrik Tillberg)

Priset delas ut till minne av Oskar Sillén – banbrytare och portalfigur inom svensk företagsekonomisk forskning och utbildning. Oskar Sillén utnämndes 1915 till professor vid Handelshögskolan i Stockholm och blev 1917 ordförande i Föreningen Företagsekonomiska Institutet.