Utdelning av Export Hermes

Föreningen FEI är, som ni säkert redan vet, en av stiftarna till Fonden för Exportutveckling. Varje år sedan 1981 delar fonden ut priset Export Hermes till ett svenskt företag som visat exceptionella exportframgångar och därigenom bidragit till svenskt välstånd. Årets pris delades nyligen ut vid Tendensdagen i Stockholm.

Årets mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen Export Hermes är ESBE
ESBE har genom att blanda strategisk kyla och humanistisk värme utvecklats till ett världsledande exportföretag inom ventiler o ställdon som ger fastighetsägare stora besparingar och gör miljön till långsiktig vinnare.

Årets vinnare av priset Upcoming Star är Favro
Favro AB erbjuder innovativa verktyg för framtidens arbetsprocesser, där tid och rum löses upp men närvaron och produktiviteten ändå blir total oavsett var medarbetarna befinner sig, vilket gör Favro till favorit att bli ett framgångsrikt exportföretag.

Om Export Hermes
Mottagare av utmärkelsen skall ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och en god lönsamhet.

Om Upcoming Star
Priset delas ut till ett relativt nystartat exportföretag som uppfyller kriterierna: att vara igång med sin
internationalisering/export, att ha en intressant strategi och kunna påvisa en stor internationell
potential.

Priserna delas ut av Fonden för Exportutveckling som stiftats av Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening, Sveriges Marknadsförbund, Företagsekonomiska Institutet (FEI) och Mercuri- Schartauanerna. Se Fondens hemsida www.exportutveckling.se.